Litt tips å ta med seg

Jeg har en gang skrevet noen tips som er greie å tenke på i hverdagen. Jeg tenker å skrive flere sånne innimellom, og her kommer litt flere:)
Syns det er veldig greit å få litt inspirasjon når det er så lett å ta feil valg i matveien. Det er SÅ mye lettere å ta usunne valg enn å spise sunn mat.

Ta en dag der du noterer deg alt hva du spiser. På kvelden noterer du ved siden om den maten var ment for kos eller for energi. Neste gang du tenker på hvilken av matvarene du skal velge, gå for den som gir deg energi og ikke kos. Så er det mye lettere på farten og fylle på med energi, og ikke kose-mat.

Om du er en av de som spiser når du ser på tv, så spiser du ganske sikkert mer enn du ville om du satt deg ved matbordet. Ta en dag der du skru av tven. Da er du fullt klar over hva du spiser, følg nøye med på hver matbit og virkelig smak på den. Smak på krydder, tekstur, om den er varm nok, osv. Noter deg forskjellen på hvordan opplevelsen av måltidet er forskjellig fra forran tven og når du er kun opptatt med å spise.

Ta deg en sjokolade, potetgull, kakebit eller hva som er din "synd". Ta en bit og smak på den. Er den fantastisk, god eller bare helt ok.
Ta så en bit til, e
r den så perfekt og fantastisk du trodde den kom til å bli, spis den. Eller tenker du den faktisk ikke er hva du forventet, kast den! Det er lov å kaste mat. Iallefall søplemat:)

Kyllingburger

Her er min fantastiske kyllingburger!

Det du trenger er: 1 kyllingfilet, hamburgerbrød (grovt er best), salat, tomat og agurk.
Til dressing trenger du: lett majones, ketchup, bergbys sennep og french´s yellow mustard (amerikansk sennep).

Så her gjør du:

Stek kylling. Jeg deler den i to på langs. Da går det fortere og jeg føler jeg får mer mat. Jeg liker å krydre med cajun. Dette kjøpte jeg da jeg var i Sverige. Har du ikke, ta bare salt og pepper.
Ta bare halve brødet. Ikke hele! Smør på tynt lag av majones og skvis på resten av ingrediensene.




Spis og kos deg!  

Ca innhold av kcal: 410.

Kosekveld:)

Nå har jeg akkurat slengt meg på sofan med litt snacks. Jepp- jeg spiser det jeg og:P
Syns det er viktig å unne seg litt usunnt innimellom når kroppen bare skriker etter det.

Nå sitter jeg på sofan, ser på gossip girl og koser meg glugg i hjel!

En av grunnene til at det er viktig å unne seg noe innimellom er fordi om man ikke gjør det er det veldig lett å gå på en stor smell istede for å bare ta seg en liten bit. 
Så ta deg en koselig kveld med litt snacks innimellom. Ta heller en litt hardere treningsøkt neste gang du er på trening.

Ha en fin kveld videre:) Nå skal jeg kose meg! 

rude health- beste frokostblandingen på lenge!

Jeg har vært en tur på centra på colosseum. Der finner jeg alltid så mye nytt og godt! Bra for meg- synd for lommeboken.
Nå har jeg også flyttet, og jaggu var det ikke en kjempestor helios rett ved der jeg bor! Det kommer nok også til å gå utover lommeboken:s

Sist jeg var på centra altså, fant jeg denne frokostblandingen. The ultimate muesli, heter den. Den kommer fra rude health og er ikke tilsatt noe salt, sukker eller tilsettningsstoffer og er helt organisk. 





Den inneholder 23 ingredienser. Blant annet blåbær, nøtter, sesamfrø, goji, kanel...

En porsjon på ca 40 gram inneholder rundt 130 kcal. 

 




Gympact

Nå har jeg lastet ned en utrolig smart app til iPhonen min, Gympact. Den er slik at du skal registrere hvor mange dager du skal trene i uka, og om du ikke trener så mange dager, blir du straffet med et trekk på $5 (ca 30 kr).Om du  klarer å fullføre målet ditt, FÅR du penger. Da overfører de opp til $1 til kontoen din. Fantastisk?

For en motivasjon. Du kan miste 30 kr, eller tjene 6 kr på å trene! Jeg har satt opp 5 dager i uka, og da får jeg over 100 kr om jeg klarer alle dagene:)  

Kanskje litt juks siden jeg jobber på treningsstudio, men har jo skrevet at jeg skal trene 5 dager i uka. Jeg trener jo som regel når jeg er på jobb, så de teller;)
Så har du iPhone, skaff deg denne appen. Da kommer du deg på trening. 

 

                                       







Nye sko!

Var på g-sport en kjapp tur i går og kom over disse skoene. Siden jeg elsker kombinasjonen sort og rosa, klarte jeg ikke gå fra de. 499 kostet de vel. Så lette og gode! Det er til aerobic, men de kommer nok til å bli brukt som hverdagssko, ja. 

Lurer på å skifte ut lissene med rosa. Elsker den fargen:) Man føler seg så mye bedre med en gang man får på seg fint treningstøy istede for slitte gamle filler.




Nautilus metoden

I og med at jeg jobber på Actic og vi jobber med nautilus metoden, trener jeg også etter denne.
Det er en veldig effektiv måte å trene på, og gjør at man blir ikke så lei når man er å trener.  

Denne går på at man trener kun ett sett med tolv repetisjoner. Her skal du ha på tunge vekter! Så tunge at du ikke klarer å løfte en til når du er ferdig med de tolv.

Om du trener feks bein, ta tre forskjellige øvelser, 12 rep kun en gang. Da blir ikke treningen så kjedelig som om du skulle tatt 10 repetisjoner x 3 sett.

Musklene kan ikke telle. De vet bare at de blir brutt ned, og det gjør de like godt på 10x3 på medium vekter som 12 x1 på kjempetunge vekter. Du bruker bare ikke så lang tid på gymmet:)

 

Til middag i dag: Fennikel og hvitløksmarinert kylling

I dag fikk jeg lyst til å prøve noe helt nytt. Fant ut av denne retten, og den ble veldig god.
Lett som en plett var den og:)

Det du trenger er:
Kyllingfilet, fullkornsris. Tomat og spinat som tilbehør.
Marinaden til kyllingen er: Olivenolje, sitron, hvitløk og fennikel.




Kutt opp fennikel og hvitløk i passe store biter. Del sitronen i to, og bruk juicen av den ene halve. Ha i ca 2 ss med oliven olje. Kutt kyllingen i biter og mariner i en times tid.

 

 

Kok ris og stek kyllingen med marinaden. Jeg plukket ut kyllingbitene og lot fennikelen og hvitløken være igjen.

Dander spinat og tomatbiter på siden.

Kos deg med supersunn middag:) 

Hadde ikke fullkornsris, så ble basmati på meg i dag. Jeg anbefaler fullkorn eller villris. Om villris blir litt for tørt, bland det inn i vanlig jasmin eller fullkorn.


Rundt 400 kcal og masse proteiner!

Kaos om dagen!

Det skjer veldig mye disse dagene. Derfor jeg ikke har skrevet om alt jeg har lovet. 
Jeg holder på å flytte i disse dager, derfor det blir dårlig med innlegg. 

Når jeg har flyttet ferdig kommer det innlegg om mine favoritt øvelser for magen, gode oppskrifter til lunsj, masse gode middager + masse mere:)

På toppen av alt er det jo  skole også. Heldigvis er det jo starten på semesteret. Da er det ikke så mye stress, men det kommer kjapt nok!

Så følg med, jeg lover masse gode tips og bra treningstips! 

Er cola egentlig så usunt?

Vi har hatt et veldig spennende forsøk med Cola på skolen. En frivillig skulle drikke en halv liter cola på styrten, for å måle stigning i blodsukker. Det skulle måles etter en time, og en gang til etter tre timer. Av 200 stykker var det ingen som meldte seg frivillig til å drikke cola, så vi måtte få en av lærerene til å gjøre det. Ingen av lærerene ville gjøre det så, vi fikk dataansvarlig til å gjøre det.

Han hadde ikke spist mat siden middag dagen før og blodsukkeret hans lå på rundt 2,3. Noe som er veldig lite, men ikke unormalt om man ikke har spist på rundt 15 timer.
Hele klassen lo sjokkert da han sa han ikke hadde spist frokost:P
Han drakk denne flasken og fikk ikke spise noe på 3 timer. Stakar gikk da lunsjen uten å spise også.
Etter en time time målte vi blodsukkeret igjen. Læreren fikk oss til å gjette hva det kunne ligge på nå. En sa 8,5 og læreren lo og sa, han har jo ikke sukkersyken. 
Det viste seg at blodsukkeret hadde, på en en time, steget til over 9! En halv liter Cola, og blodsukkeret steg fra 2,3 til 9 på en time!! 
Så målte vi det igjen etter tre timer og da var blodsukkeret igjen nede på rundt 3. 

Oppsummering:
drakk cola: blodsukker 2,4
Etter en time: blodsukker 9
Etter tre timer: blodsukker 3

Håper jeg har fått noen til å ikke drikke cola mer:)

 

                  


Les mer i arkivet » Januar 2012 » Desember 2011
hits