Hørt om isodiett?

Iso betyr isokalorisk, energi er likt fordeli mellom kalori, protein og fett.


Med denne dietten skal man spise langsomme karbohydrater. Langsomme karbohydrater holder blodsukkeret jevnt over lengre periode, noe som gjør at du lengre er mett, konsentrasjonen er på topp og holder humøret oppe.
Jeg er vel ikke den eneste som blir i superdårlig humør når blodsukkeret stuper? 
Langsomme karbohydratene består av sukkermolekyler sammensatt i lange, kompliserte kjeder. Det tar derfor lengre tid å bryte opp til enkle molekyler.
Eksempel på langsomme karbohydrater: produkter av fullkorn (brød og pasta), bær, grønnsaker og noen frukter.


  

Det som er viktig å tenke på med denne dietten er: 

  • Spis faste måltider, 4-5 om dagen.
  • Gjør som svenskene og spis varm lunsj. Varm mat holder deg mett lenger.
  • Stopp og spis når du er mett. Kjenn etter om du trenger mer, selv om det er mat igjen.
  • Kutt ut alt av flytende kalorier, de så kalte skjulte kaloriene. Brus, alkohol, kaffe (unntatt sort).
  • Spis masse fiber. Fiber holder deg mett lenger. Fiber finner du i fullkornsprodukter, grønnsaker, bønner, erter, linser og nøtter m.m. 

Dette er ganske basic, men vel verdt en test. Har du en urolig mage vil nok denne dietten hjelpe deg godt.

4 kommentarer

Kine Olivia

03.jan.2012 kl.20:08

Hei! Vet du hva som er sunnest av grovt knekkebrød og vanlig, grovt brød som de selger i butikken? Syns ellers det er vanskelig å finne ordentlig grovt brød i butikken.

smalereliv

03.jan.2012 kl.22:27

Kine Olivia: Posen brødet ligger i skal ha en grovhetsskala, pass på at minst 3 av 4 ruter er fylt. Da skal det gå greit med brød. Brød metter helt klart lengre enn hva knekkebrød gjør, men pass på at skivene veier rundt 30-40 gram. De typene jeg spiser er ingers rugbrød eller fiber pluss. Hva som er sunnest er vel hipp som happ, men det er mindre kcal i knekkebrød, om det er det som er viktigst:)

Kine Olivia

03.jan.2012 kl.22:49

Takk for fint svar! :)

Tenkte på først og fremst på nærings- og fiberinnhold. Og jern, det har jeg for lite av.

Hvor selger de Ingers rugbrød?

Finner bare grovt og godt brød på bakeri, og det blir litt dyrt i lengden. Siden i høst har jeg derfor "levd" av revita multigrain knekkebrød, men er litt lei av det også, nå.

smalereliv

03.jan.2012 kl.23:14

Kine Olivia: Aha, da skjønner jeg;) Jeg ville da gått for knekkebrød. Wasa husmann har 15,5 gram fiber, mens rugbrødet har rundt 8- 10 gram. Jeg har også jernmangel, så det vet jeg akkurat hvordan er! Leverpostei i lange baner. For at jern skal bli tatt opp i kroppen trenger faktisk "hjelp" av c-vitaminer. Ellers er spinat, brokkoli og grønne bønner bra kilder. Rett og slett grønn mat da. Røtt kjøtt og grønn mat:)

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits